Adoptă un drum în Moldova

Adoptă un drum în Moldova

În dorinţa de a amâna proiectul autostrăzii A8 (Iaşi-Târgu Mureş), cea mai eficientă relaţie transcarpatică pentru regiunea Moldovei în ansamblul său şi singura autostradă din reţeaua europeană TEN-T Core a regiunii noastre orientată pe vectorul vestic, centrul a introdus în „dezbaterea publică” şi alte configuraţii de şosele rapide, dar mult mai puţin eficiente: A13 (Braşov-Bacău), şi chiar o Autostradă a Nordului, ce lipseşte din masterplan.

Cea mai eficientă cale rutieră rapidă a moldovenilor către vest. A8 vs. A13 (IV)

Cea mai eficientă cale rutieră rapidă a moldovenilor către vest. A8 vs. A13 (IV)

Prognoza traficului pe A8, în ambele variante ale relaţiei - cu A7 în varianta drum expres şi A7 în varianta autostradă -, indică un volum de aproximativ 15-20 mii automobile/zi (minimul e înregistrat pe segmentul Poiana Largului-Ditrău, unde valoarea de trafic coboară la sub 15 mii automobile/zi, în varianta A7 - autostradă), în timp ce A13 prezintă valori între 5 şi 15 mii automobile/zi.

Cea mai eficientă cale rutieră rapidă a moldovenilor către vest. A8 vs. A13 (III)

Cea mai eficientă cale rutieră rapidă a moldovenilor către vest. A8 vs. A13 (III)

Astăzi vă propun o altfel de abordare a chestiunii accesibilităţii pe cele două trasee transcarpatice - A8 (Iaşi-Târgu Mureş) şi A13 (Bacău-Braşov). Condiţiile şi ipotezele demersului rămân în mare măsură aceleaşi. Însă, există şi o deosebire majoră din perspectiva relaţiilor transcarpatice.

Cea mai eficientă cale rutieră rapidă a moldovenilor către vest. A8 vs. A13 (II)

Cea mai eficientă cale rutieră rapidă a moldovenilor către vest. A8 vs. A13 (II)

Teritoriul României e traversat de două sisteme de transport distincte la nivel continental, separate la latitudinea noastră de Carpaţii Orientali. Unul este cel vestic, în raport cu teritoriul naţional, format din segmentele alternative(cu o orientare generală pe vectorul NV-SE) ale unei axei ce s-a impus prin centralitate în decursul istoriei: Viena-Budapesta-Belgrad-Sofia-Istanbul. Câteva dintre acestea sunt mai importante.

Monitorul de Botoșani: Încă un an pierdut la drumul spre Iaşi prin Prăjeni

Monitorul de Botoșani: Încă un an pierdut la drumul spre Iaşi prin Prăjeni

Au mai rămas de făcut doar trei kilometri pentru a circula decent spre Iaşi măcar pe varianta prin Prăjeni, dar lucrurile bat pasul pe loc. Potrivit preşedintelui Consiliului Judeţean (CJ) Botoşani, Costică Macaleţi, cel mai probabil pe acel sector de drum se va turna asfalt în toamnă.

Cea mai eficientă cale rutieră rapidă a moldovenilor către vest. A8 vs. A13 (I)

Cea mai eficientă cale rutieră rapidă a moldovenilor către vest. A8 vs. A13 (I)

Despre beneficiile pe care le va aduce economiei regionale a Moldovei o autostradă transcarpatică s-a vorbit mult în ultimii ani şi se va mai vorbi, atât timp cât proiectele nu vor deveni realitate. Fără îndoială, cel mai important avantaj pe care-l aduce o autostradă este creşterea accesibilităţii, în primul rând în termeni de distanţă timp (timpul necesar deplasării dintr-un loc în altul). Această diminuare a distanţei timp potenţează avantajele economice comparative şi competitive ale unui loc, chiar dacă acesta e situat în continuare la o distanţă mai mare faţă de zona centrală a unui metateritoiriu (precum UE) decât alte locuri din aceeaşi ţară.

Despre proiectul ”Adoptă un drum în Moldova”

  • Are ca obiectiv principal monitorizarea infrastructurii rutiere din regiunea Moldovei, cu precădere a drumurilor județene, esențiale pentru comunitățile rurale defavorizate din județele Bacău, Botoșani, Galați, Iași, Neamț, Suceava, Vaslui, Vrancea;
  • A apărut din necesitatea de a avea o imagine exactă asupra infrastructurii regionale, în condițiile în care instituțiile care administrează drumurile din județele Moldovei ignoră importanța unei comunicări publice eficiente.
  • Datele culese de voluntarii implicați în proiect vor fi folosite la realizarea unei hărți interactive a drumurilor din Moldova, astfel că oricine va consulta această hartă va afla, în timp real, în ce stadiu sunt lucrările la un drum anume și dacă se respectă graficul de execuție comunicat de autorități;
  • Se derulează până pe 14 iulie 2020;
  • Se va încheia cu publicarea unui Raport asupra stării de fapt a infrastructurii rutiere din regiune, care va include un capitol special referitor la prioritățile reale pentru dezvoltarea și modernizarea acestei infrastructuri, realizat de experți în mobilitate socială și economică.

Este un proiect realizat cu sprijinul financiar al Fondului pentru Inovare Civică, un program dezvoltat de Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile (inovarecivica.fdsc.ro).