A8 A DEVENIT, ÎN CELE DIN URMĂ, PRIORITARĂ. Presiunile asociațiilor civice din Moldova au modificat Planul Investițional pentru Infrastructură

Ieri, 21 decembrie 2021, a fost publicată versiunea finală a Planului Investițional pentru Infrastructură. Este o variantă modificată la presiunea asociațiilor civice din Moldova care au reacționat imediat când au constatat că în Planul inițial, din 3 decembrie a.c., ierarhiile în privința autostrăzilor – așa cum erau ele stabilite prin Master Planul General de Transport al României, prin lege, prin OUG – erau întoarse, pur și simplu, din pix.

Varianta finală conține cele mai importante solicitări ale asociațiilor pro-autostradă și este rezultatul întâlnirii de acum două săptămâni, la Parlament, a reprezentanților asociațiilor civice cu vicepremierul Sorin Grindeanu, cu președintele Camerei Deputaților, Marcel Ciolacu, cu parlamentari, cu directori și funcționari din Ministerul Transporturilor și din CNAIR. Întâlnirea a fost urmată de depunerea unor amendamente la MT, de presiune publică, de alte întâlniri cu oficiali din ministere și companii naționale și de înaintarea de către „Împreună pentru A8” și „Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei” a unui raport către ministrul S. Grindeanu. Acțiunile menționate au beneficiat de implicarea membrilor asociațiilor „Împreună pentru A8” și „Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei”, în special a lui Ionel Apostol, Cătălin Urtoi, Irinel Bucur, Alexandru Cohal, Dorin Dobrincu, Dan Radu și George Țurcănașu.

Ministerul Transporturilor a luat în calcul mai multe dintre solicitările formulate de asociații:

  • numele Autostrăzii A8, Ungheni-Iași-Târgu Neamț-Târgu Mureș a fost schimbat din Montana în Unirii (cum scrie și în legea 291/2018);
  • numele Autostrăzii A7, Ploiesti-Focșani-Bacău-Pașcani-Siret a fost schimbat din Drumul Siretului în Autostrada Moldovei;
  • s-a găsit un nume pentru Autostrada A13, Brașov-Bacău (MT i-a spus acum Carpatia, nu Autostrada Moldovei, nume care e rezervat pentru A7);
  • ierarhizarea proiectelor în funcție de încadrarea lor în Ten-T Core, Ten-T Comprehensive sau în afara acestora;
  • s-au refăcut punctajele pentru autostrăzi etc. În acest moment, Autostrada A8 este între cele mai importante proiecte de infrastructură din România care trebuie realizate în perioada următoare (vezi pag. 58-67 din Planul Investițional) . Este în orice caz cel mai important proiect menit a lega Moldova de Ardeal.

Noua variantă, dată publicității de Ministerul Transporturilor, așază autostrada A8 în lista proiectelor de infrastructură prioritare, prin modificarea unor criterii de punctare și introducerea datelor corecte. Operațiunea a ridicat astfel punctajul (scăzut până atunci artificial) autostrăzii care va lega Moldova de Europa Centrală – și anume A8 Iași-Târgu Mureș.

Urmează ca, zilele acestea, varianta finală a Planului Investițional pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere în perioada 2020-2030 să fie aprobat printr-o Hotărâre de Guvern și apoi trimis la Bruxelles.

Documentul, în întregime, aici

Leave a Reply

Your email address will not be published.