#VOCILEMOLDOVEI Cu ochii pe obiectivele strategice ale Moldovei: cazul autostrăzilor

de Dorin Dobrincu

Autostrăzile Moldovei continuă să fie în topul interesului public din regiune. Partidele aflate la putere și guvernele au încercat în ultimii ani să confiște tema, deși realizările lor sunt mai degrabă întârziate și modeste, oricum nesatisfăcătoare din punct de vedere al datelor din teren. De aceea, oficialii încearcă să câștige capital politic prin exerciții de populism agresiv mediatizate: articole plătite, emisiuni de televiziune, conferințe de presă, ședințe de progres, vizite în județe, tăieri de panglici (până acum doar la Bacău).

Săptămâna trecută, la Iași au avut loc două manifestări legate de autostrăzile A8, Ungheni-Iași-Târgu Neamț-Târgu Mureș, și A7, Ploiești-Focșani-Bacău-Pașcani-Siret. Prima a fost prilejuită de vizita unui ministru, cealaltă se înscrie într-o serie de ședințe inițiate la începutul acestei veri. Nu îmi propun să redau stenogramele discuțiilor de la cele două întâlniri, ci să atrag atenția asupra câtorva chestiuni pe care le consider de interes public.

Marcel Boloș, ministrul penelist al Fondurilor Europene, s-a aflat la Iași joi, 4 august 2022. Oficialul a fost însoțit în timpul vizitei de Costel Alexe, președintele Consiliului Județean Iași, Mihai Chirica, primarul municipiului Iași, și de alți colegi și subordonați ai acestora. Ministrul a fost într-o foarte clară misiune de partid, chiar dacă a vizitat instituții publice, chiar dacă declarativ preocuparea sa era pentru obiective de interes ale comunităților locale, județene sau regionale.

Printre altele, a fost organizată și o întâlnire a ministrului cu reprezentanții asociațiilor civice prodezvoltare, proautostradă: Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei, Împreună pentru A8 și Moldova vrea Autostradă. Programată la ora 15:30, întâlnirea a început cu mai bine de jumătate de oră întârziere. Ni s-a spus că ministrul fusese reținut, alături de gazdele sale, în locuri importante (unele care contau pentru viitoarele campanii electorale). I-am și spus ministrului, după ce acesta a ajuns în cele din urmă la întâlnire, că întârzierea sa este o ilustrare perfectă a modului în care sunt tratate proiectele Moldovei de către centrul politic și administrativ. Cel mai probabil observația nu a fost convenabilă pentru ministru, eventual nici pentru colegii săi de partid.

La întâlnire au participat reprezentanții asociațiilor, dar și membri ai PNL, inclusiv președintele CJ Iași și primarul municipiului Iași, membri ai PMP, aliați conjuncturali pe plan local. Nu au fost de față membri ai altor partide, în speță cei ai PSD și USR. Presa a fost reprezentată doar de o publicație imundă, cunoscută pentru apropierea dintre patron și edilul municipiului, precum și pentru articolele de șantaj.

Ministrul a avut un discurs care s-a vrut optimist, amintind, în tonul cunoscut al oficialilor români din ultimii ani, de marile sume disponibile din fonduri europene – POT (Programul Operațional Transport) și PNRR (Programul Național de Redresare și Reziliență) – pentru infrastructura rutieră. În răspunsurile la întrebările activiștilor proautostradă, ministrul a susținut că, pe măsură ce vor fi finalizate studiile de fezabilitate ale autostrăzilor Moldovei, vor fi alocați bani pentru finanțarea execuției, că schimbările politice – rocada între peneliști, și pesediști la ministere – nu vor afecta realizarea proiectelor în anii următori. Observațiile privind capacitatea administrativă, mai degrabă redusă, de a absorbi aceste fonduri au venit dinspre membrii asociațiilor. Politicienii prezenți făceau figurație.

La sfârșitul acelei zile, Marcel Boloș a postat pe pagina sa de Facebook un text în care amintea de câteva dintre obiectivele vizitate la Iași, fără a menționa însă întâlnirea cu asociațiile civice proautostradă.

Dincolo de sensibilitățile oficialilor, găsesc că este important ca demnitarilor să li se spună nu ceea ce vor să audă, ci ceea ce trebuie. Cum asta nu vor face nici colegii lor de partid și subordonații instituționali, nici opoziția politică locală și regională, preocupată mai mult de luptele interne, societatea civilă rămâne singura capabilă să pună presiune pe autorități pentru onorarea angajamentelor publice.

Vineri, 5 august a.c., la Iași s-a desfășurat o altă întâlnire, organizată, de această dată, de prefectul pesedist al județului Iași, Bogdan Cojocaru, și la care au participat reprezentanții Consiliului Județean Iași, ai partidelor politice – PSD, PNL și USR –, ai asociațiilor civice prodezvoltare/proautostradă – MDM, ÎpA8 și MVA –, ai Ministerului Transporturilor, CNAIR și firmei Consitrans.

foto: Facebook / Prefectura Iași

Discuțiile s-au purtat mai ales în jurul autostrăzii A8, care traversează într-o măsură apreciabilă teritoriul județului Iași. Sectorul Lețcani-Ungheni este încă în evaluare, până acum nu s-a stabilit traseul – sunt patru variante! –, nu se știe dacă se va face la profil de autostradă sau doar cu un singur sens de circulație. Se invocă traficul, considerat de unii rațiunea ultimă a construirii autostrăzilor.

S-a observat încă o dată că în privința oportunității realizării autostrăzilor sau drumurilor expres, cei din CNAIR, în asurzitoarea tăcere a majorității politicienilor, pun accentul pe datele de trafic. Se invocă cerințele altor entități, în mod particular ale JASPERS (Joint Assistance to Support Projects in European Regions). Din punctul de vedere al moldovenilor, în special al asociațiilor proautostradă, autostrăzile Moldovei au menirea de a ajuta la dezvoltarea (și ieșirea din izolare) a regiunii. Pe anumite porțiuni există trafic de autostradă încă de acum aproape un deceniu, potrivit măsurătorilor oficiale, pe altele, nu. Traficul actual trebuie luat în calcul, însă nu absolutizat. Este de manual că prin construirea autostrăzilor se schimbă fundamental datele în privința traficului, investițiilor ș.a.m.d. După ani de zile de discuții publice, de texte, de întâlniri cu oficiali credeam că s-a înțeles că nu facem autostrăzi doar pentru a răspunde unei nevoi de ieri, ci pentru mâine, adică pentru anii și deceniile care vor urma inaugurării acestor investiții.

Decizia de a face autostrăzi – de a le începe și finaliza – este politică. Asta trebuie să rețină și partidele, și instituțiile publice. Nimeni nu se poate ascunde după discursuri, ședințe de progres, hărți colorate și tabele atunci când realizarea proiectelor se lasă așteptată. De aceea este important ca societatea civilă să rămână cu ochii pe aceste obiective strategice pentru Moldova, autostrăzile.

Leave a Reply

Your email address will not be published.